Thursday 2 January 2014

Andai...

Andai aku 
lukis wajah rindu
bukan untuk pameran mata
bukan untuk jualan.....
Rindu itu untuk aku
bila aku tidak mampu
menyulam hari-hari
bersamamu

Andai aku
bercerita tentang perasaan
tidakkan ku suarakan padamu 
perasaanku bukan untuk tontonan
perasaanku bukan untuk dipertimbangkan
Dirimu perlu merasai
andai akulah di hatimu
matamu bisa memahami
andai akulah takdirmu

Andai aku 
bisa berjalan di sisimu
tiada ku harap untuk terusan
menjadi seorang teman di perjalanan
tiada ku impi bergandingan
bersamamu di denai impian 
kerana

Aku hanya ingin bersamamu
bila dirimu seorang imam
aku seorang makmum
dirimu seorang khalifah
aku seorang pengikut setiamu
dirimu sebuah bahtera
akulah lautanmu

~ Nurr Bayu ~
Januari 2014

2 comments:

  1. Tiada bait rindu terlafaz
    Tiada tingkah rindu terzahir
    Pabila hati di sini merindu
    Pasti hati di sana terasa getarnya....

    mendalam maknanya nurr bayu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. bnyak perkara terzahir di mata hanya satu sandiwara...realitinya ada yang tersirat...warna yang cantik tak semestinya indah dan warna yang pudar tak semestinya kusam...

      thanks sudi jengah n baca ayat cmpak2 dan baling sy...

      Delete